DŹWIGNIA HANDLU ZYSKAJ NA HANDLU

Logistyka w e-commerce

W obecnych czasach handel internetowy to jedna z najprężniej rozwijających się branży. Dodatkowym czynnikiem, który przeniósł jeszcze więcej usług do przestrzeni wirtualnej jest epidemia koronawirusa, która wprowadzi stałe zmiany w modelu sprzedaży. Jest to niewątpliwie duża szansa dla wszystkich tych, którzy zajmują się handlem przez Internet lub planują zdecydować się na taki ruch. Jednak by handel internetowy przynosił oczekiwane korzyści i zyski należy zadbać o odpowiednią logistykę. Zapraszamy do lektury poniższego tekstu!

Logistyka w e-commerce jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na powodzenie naszego biznesu. To właśnie od niej zależy bowiem czas dostawy produktów do klientów, jej jakość i poziom wykonania, które przekładają się w ogromnej mierze na zadowolenie kupujących. Poniżej przedstawimy najczęściej spotykane modele logistyczne.

Najbardziej oczywistym i zdecydowanie najbardziej powszechnym z nich jest własny magazyn, w którym przechowujemy produkty. Klienci mogą kupować jedynie te artykuły, które znajdują się w magazynie, są one jednak dostarczane w szybkim tempie. Istnieje jednak ryzyko, że zamówione do magazynu produkty nie będą cieszyły się dużym popytem, przez co możemy wiele stracić. Kolejną sprawą jest również to, że posiadanie własnego magazynu wymaga wyłożenia dużej ilości pieniędzy na raz, aby uporać się z jego zaopatrzeniem.


Być może dlatego wiele początkujących sklepów decyduje się na tzw. dropshipping. W przypadku tego rozwiązania pozyskiwanie, pakowanie oraz wysyłanie towaru leży w rękach dystrybutorów, natomiast sklep internetowy pozyskuje jedynie klientów. Jest to opcja niewymagająca aż tak dużych nakładów finansowych, jednak również nieprzynosząca ogromnych zysków. Mimo tego warto od niej zacząć, by zaobserwować mechanizmy rządzące handlem internetowym nie ryzykując jednocześnie utraty dużej ilości pieniędzy.

Modelem łączącym oba poprzednie systemy logistyczne jest ‘Just in time’. W tym przypadku sklep zamawia towar od dystrybutora, jednak nie magazynuje jego dużych ilości. Poszczególne produkty są kupowane wtedy, kiedy klient zdecyduje się na ich zakup. ‘Just in time’ tak samo jak dropshipping nie wymaga inwestowania dużych ilości pieniędzy jednak wymaga wyjątkowo dobrego i sprawnego kontaktu z dostawcami, aby towar był sprowadzany zawsze na czas.

mgr ekonomii Krzysztof Olech
seo@getso.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *